Leren

Creative Europe

De Uitdaging

Ken Robinson heeft benadrukt hoe lichamelijke beweging en de werking van de hersenen met elkaar verbonden zijn. Ze versterken elkaar en dragen bij aan een effectiever en efficiënter leerproces. Met het project ‘Map To The Stars’ wilden we de digitale technologieën die beschikbaar zijn in de klas gebruiken om leerlingen te stimuleren te bewegen binnen een schoolcontext. Bovendien wilden we ontdekken hoe we leraren uit hun comfortzone kunnen halen en ze kunnen motiveren om beweging te integreren in hun lesmateriaal.

De Game

We hebben een app ontwikkeld waarmee docenten de leerstof aan beweging kunnen koppelen. Om te begrijpen welke thema’s van belang zijn in het basisonderwijs, hebben we onderzoek gedaan naar hoe kinderen met deze thema’s interacteren. Vervolgens hebben we samengewerkt met dansers, docenten en makers van onder andere Le Ballet National de Marseille, Mercat des les Flors in Barcelona, Le Museo e Bambino in Rome en ICK in Amsterdam. Geïnspireerd door deze experts in bewegingstheater hebben we lesprogramma’s binnen de app gecreëerd. Deze zijn zo opgebouwd dat docenten ze stapsgewijs met hun leerlingen kunnen doorlopen.

De WOW’s en de WAUW’s

In de app kwamen de kinderen rechtstreeks in contact met de Europese top van de danswereld. De uitmuntende kwaliteit van deze dansers, zowel in hiphop als moderne dans, zorgde voor een ‘WOW’-effect bij de kinderen die de lessen bijwoonden. Kinderen hebben een fijn gevoel voor kwaliteit en talent, en dat konden we hen bieden met onze aanpak.

Voordat we de app ontwikkelden, hebben we contact opgenomen met verschillende scholen in Nederland, Frankrijk, Spanje en Italië om inzicht te krijgen in hun behoeften. We waren geïnteresseerd in hun leermethoden en hoe een app zich zou verhouden binnen een schoolomgeving.

Concept

Uiteindelijk hebben we een app en een CMS ontwikkeld waarin we in eerste instantie zelfstandig een reeks lesprogramma’s hebben geplaatst. Vervolgens stelden we een groep partners samen die verantwoordelijk waren voor het creëren van content voor de app, en zij deelden deze onderling. Gaandeweg mochten steeds meer stakeholders deelnemen binnen deze ontwikkelomgeving. Zo ontstond er een community van contentmakers die de synergie van leren en bewegen volledig omarmden.

Testen

Gedurende de ontwikkeling van de app hebben we herhaaldelijk feedback van de scholen ingewonnen om zowel de bruikbaarheid als de functionaliteit voor kinderen en leraren te testen. En niet te vergeten: we waren benieuwd of wiskunde aantrekkelijker zou worden als kinderen de mogelijkheid hadden om er fysiek mee te bewegen.

Presentatie Game

We hebben ons uiteindelijke product in de vier landen gepresenteerd aan de scholen waarmee we gedurende de periode hebben samengewerkt. De app is met veel enthousiasme ontvangen en is door de scholen in gebruik genomen.

Vervolg

Na afloop van het traject hebben we de verantwoordelijkheid overgedragen aan Le Ballet National de Marseille. Zij namen vervolgens de leiding in het verder ontwikkelen van een community van contentmakers die materiaal voor de app creëerden. Daarnaast hebben ze de taak op zich genomen om de app verder te verspreiden binnen hun netwerk en daarbuiten.

Your Technology, Your Direction

Een groot probleem met technologie in de zorg is de hoge kosten van software, die vaak niet precies doet wat nodig is. Daarnaast is de veiligheid van data een belangrijke overweging. Onze oplossing? Maak de software samen met ons. Je eigen software, database en AI-modellen, op abonnementsbasis.